Ansökan om planbesked
Den här tjänsten kräver inloggningAnsök om ny eller ändrad detaljplan
Om du vill genomföra åtgärder som kräver detaljplaneläggning eller ändring av gällande detaljplan ska du lämna in en ansökan om ny eller ändrad detaljplan.
Din ansökan innebär en begäran om planbesked, vilket är en tjänst som kommunen tar betalt för. Du kan få kostnadsfri rådgivning innan du lämnar in en ansökan.
Ansökan
Din ansökan ska bestå av blanketten Ansökan om planbesked och en karta över området ansökan gäller. När ansökan har kommit in gör samhällsbyggnadsnämnden en bedömning om frågan ska prövas i detaljplaneprocessen. Ett positivt besked innebär endast att kommunen kommer att pröva aktuella åtgärder i en detaljplaneprocess och ska inte uppfattas som ett slutligt ställningstagande till dessa.
Avgift för planbesked
Kommunen tar ut en avgift för planbesked. Vad det kommer att kosta beror på hur stor arbetsinsats som krävs för att reda ut om det är lämpligt att påbörja planarbete för den aktuella frågan. Avgiften tas ut både för positiva och negativa planbesked.
Positivt planbesked
Vid positivt planbesked ska planavtal tecknas mellan den sökande och kommunen. Avtalet reglerar kommunens ersättning för kostnader i samband med detaljplanarbetet.
Negativt planbesked
Vid negativt planbesked ska kommunen motivera varför ansökan inte kommer att prövas i detaljplaneprocessen.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vi behandlar personuppgifter för att kunna fullgöra våra uppgifter som tillstånds- och tillsynsmyndighet på bland annat miljö-, hälsoskydds- och livsmedelsområdet och kunna erbjuda medborgare och företag service och information på dessa områden. Vi strävar efter att begränsa behandlingen av dina personuppgifter till ett minimum och att när vi behandlar dina personuppgifter värnar om din personliga integritet.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Vi omfattas av arkivlagstiftningen. Det innebär att vi har en skyldighet att bevara och arkivera alla offentliga handlingar. Undantaget är till exempel handlingar som bara är av tillfällig eller liten betydelse. Sådana uppgifter raderar vi löpande.
Övriga upplysningar
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras. Hänvisning till Plan- och bygglagen (2010:900).
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringHar du synpunkter eller klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter så är du välkommen att kontakta oss miljo-bygg@haparanda.se, eller Haparanda stads dataskyddsombud dataskyddsombud@haparanda.se som utreder det inträffade och ser till att eventuella fel åtgärdas.
Känner du dig ändå inte nöjd eller inte kan eller vill kontakta dem som du tycker har gjort fel så kan du alltid lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök
Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du gör för att lämna klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
miljo-bygg@haparanda.se