Ansökan om förhandsbesked
Den här tjänsten kräver inloggningEtt förhandsbesked ansöker du om när du vill bygga nytt utanför detaljplanelagt område.
I prövningen om ett förhandsbesked tittar handläggaren på om det är möjligt att tillåta byggnation på den tänkta platsen med hänsyn till landskapet och om det till exempel är möjligt att anordna vatten och avlopp.
Beslut om ett förhandsbesked fattas av samhällsbyggnadsnämnden. Det gör att den här typen av ärenden generellt har längre handläggningstid än ett bygglov.
När ska du söka ett förhandsbesked?
Om du önskar stycka en fastighet utanför planlagt område för att sedan kunna bygga på den, kan det vara lämpligt att söka ett förhandsbesked. Med ett positivt förhandsbesked kan du sedan ansöka om en fastighetsreglering.
När ska du inte söka förhandsbesked?
Finns det en detaljplan för området är ett förhandsbesked oftast onödigt eftersom förutsättningarna regleras i planen och du kan istället ansöka om bygglov direkt. I förhandsbeskedet bedömer vi om en viss åtgärd/byggnad kan tillåtas på en viss plats.
Hur länge gäller ett förhandsbesked?
När du har fått ett positivt förhandsbesked ska du lämna in en ansökan om bygglov inom två år från den dag beslutet om förhandsbesked är taget. I annat fall måste en ny prövning om förhandsbesked göras.
När du ska ansöka om förhandsbesked krävs inte så omfattande handlingar. Det som krävs är en karta där de tänkta fastighetsgränserna finns markerade, planerade in- och utfarter samt en markering där du tänkt att bygga. Kartan bifogar du tillsammans med ansökan.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vi behandlar personuppgifter för att kunna fullgöra våra uppgifter som tillstånds- och tillsynsmyndighet på bland annat miljö-, hälsoskydds- och livsmedelsområdet och kunna erbjuda medborgare och företag service och information på dessa områden. Vi strävar efter att begränsa behandlingen av dina personuppgifter till ett minimum och att när vi behandlar dina personuppgifter värnar om din personliga integritet.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Vi omfattas av arkivlagstiftningen. Det innebär att vi har en skyldighet att bevara och arkivera alla offentliga handlingar. Undantaget är till exempel handlingar som bara är av tillfällig eller liten betydelse. Sådana uppgifter raderar vi löpande.
Övriga upplysningar
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras. Hänvisning till Plan- och bygglagen (2010:900).
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringHar du synpunkter eller klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter så är du välkommen att kontakta oss miljo-bygg@haparanda.se, eller Haparanda stads dataskyddsombud dataskyddsombud@haparanda.se som utreder det inträffade och ser till att eventuella fel åtgärdas.
Känner du dig ändå inte nöjd eller inte kan eller vill kontakta dem som du tycker har gjort fel så kan du alltid lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök
Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du gör för att lämna klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Samhällsbyggnadsnämnden
miljo-bygg@haparanda.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktinformation
- Fastighetsägare
- Ansökan
- Övriga uppgifter
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in